Leena Katila-Keso: Palautuminen  -  tärkeä osa työhyvinvointia

17.5.2016



Ihmisen hyvinvoinnille on rasituksen ja levon rytmi  tärkeää. Siedämme stressiä ja ylirasitustakin,  mutta taukoamaton rasitus kuluttaa liikaa sekä kehoa että mieltä. Aikaa ja mahdollisuus akkujen lataamiseen on oltava.

Vaikka työ olisi ajoittain stressaavaa ja kuormittavaa  - positiivisellakin tavalla -, on muistettava palautumisen merkitys. Elpymistä ja palautumista tapahtuu jo työssäkin, kahvitauot ja ruokatauot työkavereiden kanssa ovat tärkeitä. Pieniä muitakin rentoutumishetkiä voi ja kannattaa työn lomassa järjestää. Tärkeää on  psykologinen irrottautuminen työstä. Kun olemme sulkeneet työkoneet, myös ajatukset on irrotettava työasioista. Vapaa-aikana palautumista tukee harrastaminen, sosiaaliset suhteet, perheen kanssa puuhailu sekä riittävä lepo. Näin lomakauden  kynnyksellä on hyvä muistaa, ettemme laadi itsellemme liian tiukkoja loma-aikatauluja ja suorituspaineita. Aikaa täytyy olla myös kiireettömään olemiseen. Liiallinen suorittaminen lomalla ei ole palauttavaa ja lopputuloksena voi olla, että on väsyneempi lomalta tullessa kuin sinne lähtiessä!

Palautumiseen liittyy keskeisesti aivojen hyvinvointi. Mitä aivomme tarvitsevat voidakseen hyvin? Käytössämme ravintopyramidi, lautasmalli, liikuntapiirakka jne. Mitä ovat henkisen hyvinvointimme kannalta tärkeät ”ainesosat”, tavat toimia?  Miten pysyisimme vireinä ja innostuneina kiireen, jatkuvien häiriöiden ja tietotulvan aikana? Healthy Mind Platter on lautasmalli, jossa on tarjolla henkisen  hyvinvoinnin kannalta seitsemän tärkeää aktiviteettia: 

Focus time – Aika keskittyä

Play time – Aika leikkiä, olla spontaani ja kokeilunhaluinen, nauttia jostakin ihan uudesta

Connecting time – Aika olla yhdessä

Physical time – Aika liikkua, mielellään reippaasti hengästyen

Time in – Aika pysähtyä itsensä äärelle, kuulostella omia tunteita ja ajatuksia

Down time – Aika istua alas, vain olla ajattelematta mitään erityistä

Sleep time – Aika nukkua

Kaikkia näitä henkisiä ravintoaineita ei nautita samanlaisia annoksia joka päivä, syömmehän erilaista ruokaakin päivittäin ja silti ruokavaliomme voi olla tasapainoinen. Keskeistä on, että  olemme tietoisia näistä osasista ja sisällytämme niitä sopivasti arkeemme. Näin aivommekin jaksavat paremmin ja kehittyvät.

Lisää tietoa Healthy Mind Platterista http://www.mindplatter.com/ 

Aurinkoista kesää!

 

Leena Katila-Keso
Vastaava työterveyslääkäri
Orion Oyj